Home » Blogs & Agenda

Blogs


Hij komt, hij komt....                                                       november 2019

En zo kwam zaterdag 16 november Sinterklaas met de stoomtrein en een nieuw paard genaamd Ozosnel naar Nederland. Wellicht heb je samen met de kinderen naar de intocht op televisie gekeken of daadwerkelijk naar de aankomst waar dan ook geweest. Een leuke en gezellige, maar ook drukke tijd. Voor veel kinderen ook een spannende en stressvolleperiode. Sommige kinderen worden nog hyperder in deze periode. Er spelen allerlei emoties een rol. Je zult het vast herkennen.

Als je kind aangeeft bijvoorbeeld dat hij/zij het spannend vindt om Sinterklaas te ontmoeten of bang is voor Piet, zijn we als volwassenen vaak geneigd om te zeggen dat er niets aan de hand is en dat het allemaal wel meevalt. We mopperen geregeld op ons kind en manen het tot rust. Kinderen raken van ons in de war. Hij voelt namelijk wel deze spanning, de angst of de drukte in zijn lijf. Het kind kan denken  'klopt het dan niet wat ik voel'. Het gevoel is er wel degelijk. En als volwassenen willen we kinderen juist leren te vertrouwen op hun gevoel.

Wat je kunt doen is benoemen wat je ziet: "Je vindt het wel spannend he?" Je geeft erkenning voor wat je ziet bij het kind. Misschien begrijp je het als volwassenen niet (Sinterklaas is toch helemaal niet eng) maar je ziet wel wat het met je kind doet. Door te benoemen wat je ziet voelt je kind kind zich serieus genomen.

Help je kind in deze periode zodat het beter weet wat het te wachten staat en weet wat er precies gaat gebeuren. Zet een (aftel)kalender in waarop je bijvoorbeeld samen visueel maakt wanneer Sinterklaas op school komt of op het werk van papa/mama, maar ook wanneer de verjaardag van Sinterklaas is of wanneer jullie pakjesavond houden. Dit zorgt voor voorspelbaarheid maar geeft het kind ook controle. Geef bijvoorbeeld ook aan wanneer het kind de schoen mag zetten.

Kinderen weten ook heel veel over hun gevoelens en emoties wat wij als volwassenen vaak niet weten. Ze weten (soms onbewust nog) heel goed dingen over zichzelf die ze niet altijd vertellen aan ons. We merken dat dan vaak aan gedrag maar weten vaak niet goed waar het door komt.

Weerkaartjes met verschillende weertypes (bijvoorbeeld zon voor blij, regen voor verdriet, onweer voor boos, sneeuw/ijs voor bang, wind voor drukte, mist voor een vol hoofd) zijn een fijne manier om inzetten om je kind aan te laten geven hoe zijn dag is geweest maar ook hoe het zich op een bepaalt moment voelt. Bespreek zelf ook jouw weerbericht van de dag. Sluit samen bijvoorbeeld de dag af met de weerkaartjes of zet ze in na het avondeten. Spelenderwijs leren kinderen zo emoties herkennen, benoemen en accepteren. Emoties mogen er zijn en ook jij als ouder hebt emoties. Dit is een eerste begin. 

Hoe fijn om te ontdekken hoe je kind zich voelt en wat het kan doen met die gevoelens. Er over praten of er over tekenen helpt vaak al heel veel.

Wil je meer weten over kinderen en emoties? Op dinsdagavond 9 december start er weer een drie-delige workshop voor ouders in mijn praktijk. Lees er meer over op mijn website.Wil je de weerkaartjes thuis inzetten? Stuur gerust een mailtje dan stuur ik ze naar je toe.

Praktische tips en tools om de komende periode toe te passen:

  • Volg je kind; ieder kind is anders en reageert anders, kijk wat jouw kind nodig heeft of behoefte aan heeft
  • Praat samen over Sinterklaas en de Pieten n.a.v. bijvoorbeeld het Sinterklaasjournaal of gebeurtenissen op school
  • Dwing je kind niet; zwaai samen van een veilige afstand, bezoek Sinterklaas samen, geef je kind een hand
  • het 'overige' leven gaat gewoon door; plan niet te veel in deze periode, zorg voor rustmomentjes, maak niet te veel uitstapjes, bied structuur met de kalender en plan vaste schoenmomenten, vaste momenten om het Sinterklaasjournaal samen te kijken
  • teveel van alles kan stress opleveren
  • kinderen krijgen allerlei snoepgoed, laat het in een snoepkistje stoppen zodat je kind hier gedoseerd snoep uit kan pakken
  • Sint is een kindervriend, de luisterpiet kan meer stress en angst opleveren
  • Stress komt vaak voort uit onzekerheid: zorg voor structuur en planning; ben eerlijk en probeer zoveel mogelijk vragen te beantwoorden
  • Zorg dat je kind voldoende slaapt zodat je kind is uitgerust: op tijd naar bed, neem de tijd voor het bedmoment, lees samen een visualisatieverhaaltje of doe even de pepernotenmassage. Goed slapen zorgt ervoor dat je kind prikkels van de dag kan verwerken en een plaatsje kan geven
  • Geniet samen met oprechte aandacht (even geen telefoon of laptop)
  • Relax en ontspan en probeer net zoals je kind samen te genieten
  • Bereid jezelf goed voor als je weet dat je ergens moet wachten; neem eten en drinken mee

Nogmaals; kijk wat jouw kind nodig heeft. Maak er samen een fijne en gezellige tijd van. Nog andere tips of tools? Deel ze gerust met mij.


De vakantie weer voorbij                                augustus 2019

De vakantie is voorbij, een nieuw schooljaar start weer. Niet voor alle kinderen even makkelijk.... Een nieuwe klas, een nieuwe meester, soms een nieuwe school, opeens weer de wekker zetten, opschieten enz. Het is weer wennen en aftasten. Zeker als je ook nog eens gevoelig bent en sneller prikkels binnen krijgt.....

Hier een aantal fijne tips die je misschien kunt gebruiken:

-Hoe rustiger je zelf als ouder de dag begint met je kind hoe fijner voor je kind. Zet de wekker iets eerder zodat je wat meer ruimte hebt om rustig te ontbijten en aan te kleden.
-Laat je kind de avond van te voren zijn 'lievelings'kleren en/of kleren waar hij zich lekker in voelt uitzoeken.
-Maak samen iets als anker om mee te nemen voor in het laatje/tas van je kind zodat het hier af en toe wanneer nodig naar kan kijken. Bijvoorbeeld een steen, die mooi versierd is en voorzien van een woord tot steun/hulp.
-Plan de eerste dag/week/weken niet te vol zodat er ruimte is om ervaringen te delen als het kind dit wil.
-Sluit samen de dag rustig af met een fijne massage. Masseer elkaar om en om op de rug. Bedenk er samen een verhaaltje bij.
-Sluit de dag rustig af mbv het slaapkletsdagboek of smoeltjesschrift.
-Zorg voor voldoende ontspanningsmomentjes; zie poster.
-Sluit af met een visualisatie/meditatieverhaaltje van bijv. Relax Kids.

Heb vooral zelf als ouders vertrouwen.....vertrouwen dat het allemaal gaat lukken en een goed fijn schooljaar gaat worden!